Organizarea contabilității chiriilor în sistem real

Actualizare 15.12.2023. OUG 115 din 15.12.2023

  1. Se elimină opțiunea (sau obligația), de a impozita venitul în sistem real începând cu anul 2024;
  2. Pentru veniturile obținute în 2024, din venitul brut se deduc 20% cheltuieli forfetare și se obține venitul impozabil, la care se calculează impozitul de 10%. (Exemplu: la un venit de 100 lei se datorează impozit de 8 lei);
  3. Chiriașii care conduc evidență contabilă au obligația de a reține impozitul pe venitul din chirii plătit către proprietari pe care îl plătesc la bugetul de stat în numele acestora;

Organizarea contabilității chiriilor în sistem real în ContApp:

  • se creează un cont de către utilizatorul principal – cel care întocmește contabilitatea;
  • Se creează câte o entitate pe CNP, pentru fiecare proprietar - este necesară achiziția unui abonament ContApp pentru fiecare proprietar.
  • Nu se emite factura pentru încasarea chiriilor dacă sunteți persoană fizică;
  • dacă sunt mai mulți proprietari, registrele se completează pentru fiecare proprietar în raport cu procentul deținut din fiecare proprietate;
    • la Setări Firmă/locul activității se selectează adresa bunului cedat, pentru urmărirea veniturilor și cheltuielilor pe fiecare locație/bun;
    • la Setări Firmă/activități se definește activitate: Cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente, peste 5 contracte;
    • la Activitate/Sursă de venit - se completează cu o denumire sugestivă, de exemplu Contract XYZ srl. Contractul se asociază cu bunul cedat;
  • la reprezentanți se adaugă CNP-ul proprietarului – ca asociat 100% în entitatea creată;
  • la secțiunea Active se introduce fiecare bun deținut pentru calculul amortizării cf ultimului raport de evaluare sau a documentului de achiziții;
  • se introduc încasările și plățile pentru fiecare bun cedat, proporțional cu cota parte deținută (sau pe fiecare contract de cedare a folosinței bunurilor - îngreunează contabilitatea în cazul în care pentru același bun avem mai multe contracte în cursul anului);
  • Declarația unică se va completa manual pentru fiecare proprietar și conform registrului de evidență fiscală generat de ContApp pentru fiecare imobil sau chiar pentru fiecare contract.

Se definește un punct de lucru cu o denumire sugestivă, ușor de identificat:

Pentru fiecare imobil se setează activitatea standard, ca mai jos:

De fiecare dată când se introduc plăți și încasări, se selectează imobilul pe care s-a făcut plata sau încasarea, Vezi secțiunea încasări și plăți.

Ți-am răspuns la întrebare? Mulțumim pentru părere A apărut o problemă la trimiterea feedbackului dvs. Vă rugăm să încercați din nou mai târziu.

Încă ai nevoie de ajutor? Contactează-ne! Contactează-ne!