Obținerea certificatului de semnătură digitală. Accesul în SPV pe CUI sau CIF.
Important! A nu se face confuzie între SPV-ul deschis pe CUI/CIF cu SPV-ul deschis pe CNP, care se accesează cu email și parola, despre care am scris aici.
Accesul în SPV pe CUI sau CIF-ul unei entități, se poate realiza doar cu un certificat de semnătură digitală calificată.
O persoană fizică care desfășoară o activitate economică, indiferent de forma de organizare, poate obține acces direct la SPV sau prin împuternicit - o altă persoană care deține un certificat de semnătură digitală, la rândul ei, și primește o împuternicire de la titularul activității.
Pentru obținerea accesului la SPV se parcurg pașii următori:
Pasul 1. Obținerea certificatului
Certificatul are un cost anual în jurul a 20-50 de euro și poate fi achiziționat de la unul dintre furnizorii autorizați:
- https://www.certsign.ro
- https://www.digisign.ro
- https://www.alfasign.ro
- https://www.certdigital.ro
- https://www.transsped.ro
- precum și alți furnizori pe care-i poți găsi la o căutare pe internet
Toate companiile de mai sus au un ghid de achiziție și înregistrare a certificatului digital la ANAF și un ghid de utilizare a certificatului.
Asigură-te și anunță furnizorul că dorești un certificat pe care dorești să-l folosești în relația cu ANAF.
Astfel, în procesul de obținere a certificatului, care de regulă se derulează online, vei descărca un document de confirmare a certificatului.
Pasul 2. Autorizarea certificatului pentru acces SPV
După obținerea certificatului, acesta se înregistrează la ANAF pentru CNP, CIF, CUI-ul activității pentru care se dorește semnarea și depunerea declarațiilor.
Pentru înregistrare se completează formularul de mai jos pentru fiecare CUI/CIF pentru care se dorește accesul în SPV, de aici https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp ,
Înainte de începerea procesului asigură-te că ai următoarele documente la îndemână:
- Certificatul digital calificat (token inserat în calculator)
- Documentul de confirmare cu antetul ANAF semnat digital de tine și de compania care ți-a eliberat certificatul (vezi mai sus)
- Copie a actului de identitate al reprezentantului legal/reprezentantului desemnat/împuternicitului, format pdf, semnat cu certificatul digital.
- Arhiva zip cu documentele, semnate cu certificatul digital, din care rezultă calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat respectiv de împuternicit. În cazul persoanelor fizice (PFA, PFI, II, IF, Profesii Liberale) sunt documentele de înființare/înregistrare la ONRC sau la ANAF pentru profesiile liberale.
După completarea formularului vei primi o confirmare pe care trebuie să o salvezi pe calculatorul tău și reprezintă dovada depunerii.
Si după câteva zile ți se va comunica decizia de înrolare a certificatului și accesul la SPV pe CNP/CUI/CIF solicitant:
Abia după primirea emailului de mai sus aveți acces la SPV. Pentru a verifica dacă aveți acces la SPV, vă autentificați cu succes pe bază de certificat, și în meniu trebuie să găsiți secțiunea, pe care o vedeți prezentată mai jos, pe CUI-ul dvs:
Pasul 3. Autorizarea certificatului pentru a depune declarații fiscale
Odată cu înregistrarea certificatului de semnătură digitală, titularul, sau împuternicitul, poate să solicite și autorizarea pentru a depune declarații pe CNP, CUI sau CIF, după caz. Pentru autorizarea certificatului digital, se intră pe o pagină specială și se autorizează certificatul digital pe fiecare cod în parte.
Se accesează https://www.anaf.ro/inregcalificat/ prin depunerea formularului 150, pentru:
- CNP-ul persoanei, dacă ești împuternicit pentru a depune declarații, inclusiv declarația unică, pentru altă persoană;
- CIF, dacă nu suntem plătitori de TVA în RO dar avem cod de TVA pentru operațiuni externe (declarația 390, 301);
- CUI, dacă avem salariați sau suntem plătitori de TVA în RO (declarația 700, 300, 301, 390,100, 112, etc…);
Numai după înregistrarea formularului 150 la ANAF se pot depune oricare din declarațiile de mai sus cu certificat digital.
- Depunerea declarațiilor se face aici: www.e-guvernare.ro
Verificarea stării (cu erori sau fără erori) declarațiilor depuse se face aici: https://www.anaf.ro/StareD112/
Observație. Pentru depunerea declarației unice de către titular, în nume propriu, nu este necesar un certificat de semnătură digitală calificată, (Popescu Ioan nu are nevoie de semnătură digitală ca să depună declarația unică pe numele lui).
Important! Dacă nu dorești să te complici cu achiziția și înregistrarea unui certificat de semnătură digitală poți împuternici unul dintre experții ContApp. Detalii aici.